טאקוונדו - דרך חיים

אומנות הטאקוונדו לא מסתכמת בשימוש
באגרופים ובעיטות בלבד, במהותה היא
אומנות לא אלימה ומהווה שיטת אימון
של כל הגוף ותורת חיים שלמה.

טאקוונדו - דרך חיים  

שמי איציק זמיר ואני עוסק בטאקוונדו כעשרים שנה.
התחלתי את דרכי במועדון הטקוונדו & הושינסול רמת גן כתלמידו
של מאסטר יעקב בוסני בדרגת דאן 6, מאמן ומחנך שתרם לי המון באופן אישי
ותרם רבות לענף הטקוונדו בארץ, גם בתפקידים רשמיים בהתאחדות הישראלית
וגם כמאמן בעל רקורד עשיר בגידול ובטיפוח ספורטאים צעירים ובוגרים.

טאקוונדו - דרך חיים

תחת שרביטו עברו רוב העוסקים בתחום - מאמנים, מדריכים וחניכים שלמדו
ושאבו מהידע, המקצועיות, הניסיון והרמה הביצועית הגבוהה המאפיינים את
מאסטר יעקב בוסני. במשך שנים פעל לקידום הספורט ואומנות הטאקוונדו בישראל
וצבר מאות חניכים, מתוכם אלופי ישראל, מתחרים באירופה, מדריכים ומאמנים
אשר כיום מובילים את הענף.
כחניכו של מאסטר יעקוב בוסני וכבעל הדרגה הבכירה ביותר מבין חניכיו,
אני רואה את עצמי כממשיך דרכו באותה שאיפה למקצועיות, מקצוענות ואהבה לאומנות
הטאקוונדו, שתרמה רבות לעיצוב אישיותי ולרמה הביצועית הגבוהה שאליה הגעתי.
כאומן לחימה וכספורטאי נחשפתי להמון אומנויות לחימה גם בארץ וגם בחו"ל
ולמדתי לכבד כל אומנות וכל אומן לחימה, על כן אמנע מכל השוואה לאומניות לחימה אחרות
ואשתדל להיות אובייקטיבי ככל שניתן.

הדרך שאותה עשיתי מאז התחלתי את דרכי בטאקוונדו שינתה את חיי ומילאה אותי בסיפוק.
העובדה שהתחנכתי לפי אותם עקרונות של כיבוד המאמן כיבוד החברים וכיבוד המועדון
כבר יכולה להעיד על בסיס טוב וכיוון חיובי.
ההתחלה כמובן לא היתה קלה, העובדה שבטאקוונדו נדרשת רמת ביצוע גבוהה במיוחד,
ובנוסף על כך, רמת הביצוע המדהימה של מאסטר יעקוב בוסני גרמו גם לי כמו לכם לשאול
שאלות לגיטימיות לגבי היכולת האישית, הפיזית והמנטאלית שלי, בהשוואה לחברים במועדון
והאם הדרך בה בחרתי היא הדרך הנכונה.

כאשר אני מדבר על רמה ביצועית גבוהה בטאקוונדו, יש לכך משמעויות רבות מאד
ומאחר שלחלקכם אין ניסיון באומניות לחימה אנסה להסביר בקצרה את תהליך הלמידה.
לדוגמא:
לקחת תנועה של הרגל, לסמן לה מטרה מדויקת, להוסיף לה כוח, מהירות, שילוב המותן, גמישות
וניצול מקסימאלי של תנועת הגוף כך שתהיה זרימה מרבית לטובת אותה התנועה, אם נוסיף לכל אלה
את הריכוז והכוח הפנימי, התוצאה שתתקבל היא טכניקה.
כשמתבוננים ומנסים להבין את הטכניקה מבחינה תיאורטית, ניתן להבין ששילוב כל אלה מעלה
את רמת הביצוע לרמה הגבוהה ביותר והתוצאות אכן ניכרות.
ככל שהתמדתי יותר הבנתי שאת הדרך אני ורק אני יכול לטוות לעצמי וכאשר הדרך הייתה ברורה יותר
היא גם הפכה להיות קלה יותר.
בשלב מסוים פניתי לצד התחרותי, שזוהי אופציה שניתנת לכל מתאמן בטאקוונדו בכל משקל ובכל גיל,
מעבר לחוויה עצמה ולסיפוק העצום בזכייה באליפויות ישראל הבנתי עד כמה
אפקטיבית ומספקת אמנות זו ועד כמה היה כדאי לעבור את הדרך שאותה בחרתי.

לאחר שש זכיות רצופות במקום הראשון באליפויות ישראל ובאליפויות אחרות, החלטתי להעביר
את הידע שרכשתי הלאה לתלמידיי.

מה זה טאקוונדו?

אומנות לחימה קוריאנית, ספורט אולימפי והגנה עצמית, המתמחה בטכניקת הבעיטה בשילוב
טכניקות ידיים. אומנות הטאקוונדו משלבת עבודה על מספר אלמנטים:

  · גמישות
  · זריזות ומהירות תגובה
  · כוח
  · ביטחון עצמי
  · קואורדינציה
  · משמעת עצמית
  · ריכוז
  · כושר גופני וסיבולת
  · הגנה עצמית

שילוב האלמנטים באימון טאקוונדו:

  · כושר גופני - כושר גופני הינו מרכיב חשוב ביותר. הוא נבנה במועדון וגם באופן עצמאי.
    בדרך כלל האימון מתחיל בהרפיית השרירים ובחימום המפרקים ולאחר מכן חימום
    השרירים לעבודה מאומצת.
  · זריזות ומהירות תגובה - עבודה על זריזות מירבית של טכניקות הידיים, הרגליים ותנועות הגוף.
    הכנתם למאמצים שכרוכים באותו אימון.
  · גמישות - בסוף כל אימון לאחר הפעלה מספקת של שרירי הרגליים מתחילים בתרגילי גמישות
    המוגדרים ע"י המאמן באופן עצמאי או בזוגות.
  · כוח - עבודה על תרגילי כוח, שילוב טכניקה נכונה ופיתוח מודעות לכוח שנצבר.
  · קואורדינציה - שילוב של שתי טכניקות במקביל וברצף.
  · משמעת עצמית - התמדה ושאיפה להשתפרות.
  · הושינסול (הגנה עצמית) - עבודה על מצבי התגוננות כנגד התקפת סכין, אקדח ומקל ע"י הגנות ידיים,
    נעילות מפרקים ונקודות תורפה.
  · ריכוז - המפתח להצלחה בכל תחום בחיים.

אומנות הטאקוונדו לא מסתכמת בשימוש באגרופים ובעיטות בלבד, במהותה היא אומנות לא אלימה
ומהווה שיטת אימון של כל הגוף ותורת חיים שלמה. טאקוונדו כוללת משמעת גופנית ורוחנית,
המתאמנים באומנות זו יכולים לפתח קואורדינציה בין כל חלקי הגוף, גוף חזק, ביטחון עצמי ויכולת שיפוט.
חניך לא ישתמש לרעה בידע שהוא רכש באימונים.

  · כבוד למאמן, כבוד לחברים וכבוד למקום הם המפתח להתקדמות בטאקוונדו!

  · אימונים, התמדה, משמעת עצמית וסבלנות, הם המפתח להשתפרות!

כל העצות והטיפים שהוזכרו כאן הם חסרי משמעות ללא התמדה באימונים (במיוחד באימונים עם המורה).
אם אתה רוצה להשתפר, שום תירוץ לא מתקבל על הדעת.
"אין זמן" זה תירוץ! סדר את לוח הזמנים שלך בהתאם. תן לאימונים את הזמן שלהם לפחות פעמיים בשבוע.
יש לתת מקום לאימונים בסדר העדיפויות.
חוסר התמדה באימונים הוא תוצאה של חוסר רצון ("מה לעזאזל אני עושה כאן עם בגד מוזר, אנשים
מרביצים לי, ובנאדם חלשלוש שאומר לי מה לעשות!"), או חוסר משמעת עצמית ("אין לי כוח היום, אז ממחר
אני מתמיד, אני אהיה אלוף המתמידים!"). לכן 'תפוס את עצמך באוזניים'! אם אתה רוצה לשפר
את איכות חייך, את עצמך כאדם, את המיומנויות שלך.
כמה עצות בעניין זה, שיעזרו לך להתמיד:

  1.השתדל לבוא לכל האימונים במיוחד אם אתה לא מתאמן מעבר לאימונים עם המורה.
  2.אל תאחר לאימונים, ואפילו השתדל להגיע לפני הזמן.
  3.הקפד להגיע בלבוש מתאים, חליפה וחגורה. זכור!!! כשאתה באימון, אתה נמצא במסגרת, שבה
     אתה אמור רק ליהנות ולהפיק תועלת (הרי אתה משלם כסף). הלבוש לא נועד להוות
     תלבושת אחידה או מדים. כשאתה בחליפה אתה עושה סוויץ' בראש ועובר לריכוז מקסימלי בדבר
     שאתה אוהב. התנתק מהעבודה, מהלימודים ומכל הצרות שלך.
     אתה עומד לעבור שעתיים שכולן עבורך עצמך.
  4.חשוב בסוף כל אימון על הדברים החדשים שלמדת. כעת אתה אדם אחר, יותר מיומן, יש לך
     יותר ידע מלפני שעתיים. ידע זה אף אחד לא יוכל לקחת ממך לעולם, הוא הולך אתך כל הזמן.
  5.היזכר מידי פעם מה היית לפני חודש, חצי שנה, שנה, שנתיים, חמש שנים, ומה אתה עכשיו.
     האם השגת את מטרותיך באימונים?
  6.אל תתייאש, היה סבלני. אומנות לחימה כוללת אלמנטים מורכבים לביצוע (ולכן גם משפרת הרבה
     את יכולתך). ייתכן מאוד כי תבצע דבר אינספור פעמים, אך לא תרגיש השתפרות ניכרת למשך זמן
     מסוים. אל דאגה, אם תתמיד, זה יגיע, את זה אני אומר מניסיון.
  7.אל תאמר "אני זקן, ולכן אני כבר לא אהיה טוב בגלגול זה. אני לא אהיה גמיש, יש לי כרס".
     אם אתה מרגיש כך, לא תשתפר! אם אין לך חו"ח מגבלות בריאותיות שמונעות ממך
     לבצע תרגיל מסוים, אין סיבה שלא תשתפר. גיל מבוגר זו מגבלה, ככל שעוברות השנים, אבל
     אין זה אומר שלא ניתן להשתפר, ואף להגיע לתוצאות יפות, שלא יביישו אף מתאמן צעיר ממך
     ב- 10 או 20 שנה. פעילות גופנית ניתן לעשות בכל גיל, זו עובדה! למשל, ישנן הוכחות לכך
     שניתן לשפר גמישות גם מעל גיל 50! זה בוודאי ייקח יותר זמן, אבל בעזרת אימון נכון, התמדה,
     משמעת עצמית וסבלנות, אתה תראה שיפור.


בברכה,

מאסטר איציק זמיר.

להתחלה^

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הצד התחרותי

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דף הבית    היסטוריה    טאקוונדו    המועדון    טכניקות    תמונות    סרטים    עידכונים    צור קשר
פומסה    מבחנים